Moje meno je Nina. Som absolventkou Univerzity Komenského v Bratislave. Po 5 ročnom magisterskom štúdiu sa zo mňa stala logopedička. Vedela som, že chcem pomáhať ľuďom, rovnako ako deťom tak i dospelým. Váhala som medzi štúdiom medicíny, psychológie, či pedagogiky. Vybrala som si odbor, ktorý podľa môjho názoru spája všetky spomínané disciplíny.

Pracovala som ako logopéd v rezorte

školstva

V materských školách som spozorovala neustále sa zvyšujúce množstvo detí s narušeným, či oneskoreným vývinom reči, s komunikačnými problémami v dôsledku bilingválnej, či multilingválnej výchovy, dyslalickými, zajakavými, deťmi s pervazívnymi vývinovými ochoreniami (rôzne formy autizmu), deťmi s Dawnovým syndróm, či deťmi so senzorickými poruchami (z nich najmä sluchovými, či mentálnymi).
Uvedomila som si dôležitosť včasného odhalenia potenciálne rizikových detí (závažné prenatálne i perinatálne komplikácie, predčasné pôrody, asfyxie plodu, časté úrazy, chronické zápaly a iné), ktoré vedie k lepšej prognóze a efektívnejšej kompenzácií daných deficitov. Rovnako to platí u detí s identifikovaným rizikom (genetické poruchy, chromozómové anomálie, vrodené poruchy metabolizmu, malformácie, autizmus, senzorické poruchy a iné).

Počas mojej logopedickej praxe na základnej škole som pracovala hlavne s deťmi so špecifickými poruchami učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia), či poruchami pozornosti, no i u starších žiakov sa objavili poruchy výslovnosti (dyslália).

Ako samostatný odborný zamestnanec- logopéd v Súkromnom centre špeciálno-pedagogického poradenstva sa momentálne taktiež stretávam s rôznymi druhmi narušenej komunikačnej schopnosti u klientov od mladšieho predškolského veku až do 15 rokov.

zdravotníctva

Neskôr som mala možnosť okúsiť prácu logopedičky v rezorte zdravotníctva – súkromnej logopedickej ambulanci, kde som realizovala logopedickú intervenciu (prevenciu, diagnostiku i terapiu viacerých druhov narušenej komunikačnej schopnosti), s rôznym stupňom narušenia, u pacientov rôznych vekových kategórií, od skorého ranného obdobia života dieťaťa, predškolského veku, mladšieho i staršieho školského veku, dospelých i seniorov.

V priebehu mojej praxe ma uchvátilo pomáhať nie len deťom ale i ľudom, ktorí boli celý život zdravými plnohodnotne žijúcimi a pracujúcimi osobami, no stačila jedna nešťastná náhoda a ich život sa razantne zmenil. Bežné činnosti, ktoré pre nich dovtedy predstavovali akúsi bezprostrednú rutinu sú pre nich razom nedosiahnuteľný cieľ. V akútnom štádiu sa nedokážu plnohodnotne hýbať, komunikovať, postarať sa o seba a sú odkázaní na celodennú starostlivosť. Najčastejšími príčinami boli cerebrovaskulárne ochorenia s vysokým zastúpením hemoragií, či ischemického poškodenia mozgu. Okrem nich išlo i o mozgové nádory a lézie mozgu v dôsledku kraniocerebrálnej traumy. Následkom spomínaných ložiskových poškodení mali pacienti v závislosti od rozsahu a lokalizácie lézie viaceré ťažkosti. Objavili sa poruchy hybnosti (rôzne typy paréz, plégií), psychické, motorické, či artikulačné poruchy. V prípade porúch komunikačných išlo o narušenie porozumenia i produkcie reči, pomenovania, plynulosti reči, prítomné boli agramatizmy, parafázie, či perseverácie, taktiež často pozorované kognitívne poruchy, či poruchy pozornosti. Vo viacerých prípadoch sa k poruchám hovorenej reči pridružovali aj problémy v písanej forme reči konkrétne alexia, agrafia. V iných prípadoch bola pozorovaná porucha motorickej realizácie reči na základe organického poškodenia nervovej sústavy tzv. dyzartria príp. anartria. Frustrácia pacientov sa zvyšovala so samotným uvedomovaním si daných problémov, kombináciou viacerých pridružených ochorení, či narušených komunikačných schopností.
Práca logopéda ma zaujala nielen v tejto oblasti, no taktiež pri degeneratívnych ochoreniach ako Alzhaimerova choroba, Skleróza multiplex, Parkinsonova choroba, či rôznych druhov demencie, s ktorými som mala možnosť aktívne pracovať počas realizovania logopedickej intervencie.

Veľmi si vážim prácu viacerých odborníkov (lekárov, logopédov, psychológov, špeciálnych pedagógov a iných), v neposlednom rade aj ich rodinných príslušníkov, ktorí sú odhodlaní pomáhať všetkým tým, ktorí to potrebujú.

V práci s ľudmi som sa našla a veľmi rada by som pomáhala aj naďalej a „priložila ruku k dielu” tam, kde je to možné i v rámci našich Jazykových Hier pre deti i dospelých, kde sa formou doučovania, podporného precvičovania venujeme rôznym jazykovým hrám „šitým priamo na mieru” každému nášmu klientovi.

„Sme tu pre Vás, aby slová mohli rásť.“